تبلیغات
اموزشگاه زکریا - METHOD یا تابع در C#

امروز:

METHOD یا تابع در C#

یا تابع: 
این تکنیک در برنامه نویسی این قدرت را به شما می دهد تا برنامه تمیزتر و شفاف تری بنویسید ، البته هر شخص نحوه برنامه نویسی منحصربفرد خود را دارد و شما مجبور نیستید با استفاده از ابزار بالا ، پروژه و کار خود را بهبود ببخشید.


کاربرد تابع : 
با یک مثال سعی می کنم تا هم مباحث مربوط به کلاس و هم تابع را بیشتر برایتان ملموس و کاربردی نشان دهم ، به تصویر زیر دقت کنید.

1 Method یا تابع در C


فرض کنید برنامه من قرار است با زدن دکمه عملیات 1 تمامی مقادیر تکست باکس های 1 و 2 و 3 را که از کاربر دریافت می کند باهم ضرب کند و با زدن دکمه عملیات 2 تمامی مقادیری که توسط کاربر به فیلد های 1 و 2 و 3 داده شده است را باهم جمع کند.
نوشتن همیچین برنامه ای براحتی برای هر شخصی ممکن پذیر است ولی اغلب افراد مبتدی برنامه را با دو متد در Body خود فرم MiASA می نویسند ، ولی روش بهتر هم برای سرعت بخشی به نرم افزار و هم برای سهولت کار و استفاده از مزایای بسیار گسترده ی این زبان برناه نویسی این است که یک Class تعریف کرده و سپس دو تابع درون آن کلاس تعریف کنیم و مسئولیت هر عملیات را به یک تابع بسپاریم.


ولی مزایای این کار چیست ؟؟؟
اولین مزیت برنامه نویسی به این روش سهولت درک کد های نوشته شده می باشد چه برای خود شما و چه برای همکارانتان ، بدلیل اینکه امکان دارد بصورت گروهی روی یک پروژه کار کنید و هر شخص مسئول کاری باشد و شما مسئول تابع نویسی ، اگر کد ها و نحوه تابع نویسی شما واضح نباشد همکارانتان با مشکل جدی روبرو می شوند.
دومین مزیت تست عمل کرد برنامه می باشد ، اگر تمامی کد ها در body نرم افزار باشد و برنامه Build و یا به اصطلاح کامپایل نشود ، پیدا کرد مشکل به مراتب بسیار سخت از مواقعی است که شما یک برنامه تمیز و شفاف نوشته اید.
سومین مزیت برای کار کردن به این روش این است که امکان دارد بخش هایی از برنامه نوشته شده توسط شما عمل کرد یکسانی داشته باشند منطقی نیست که برای هر بخش از اول کد نویسی کرد  ، کافیست با نوشتن یک کلاس جامع ، هر زمان که نیاز داشتیم از آن یک مشتق گرفته و استفاده کنیم.
به غیر از سه مورد کلیدی بالا قابلیت های بسیار دیگری را در اینگونه برنامه نویسی در آینده شاهد خواهیم بود.
احساس می کنم مطالب فوق برای رسیدن به درک صحیح از برنامه نویسی شی گرایی در این سطح کافی باشد.
از اینجا به بعد کمی بحث را جذاب تر می کنم و با هدف گذاری ها منطقی سعی در آموزش هرچه روان تر زبان برنامه نویسی C# می کنم.
برنامه نویسی به زبان C# در محیط های گوناگونی امکان پذیر است و میتوان تحت هر پلتفرمی اقدام به برنامه نویسی کرد ، دو روشی که خیلی پر طرفار می باشد عبارتند از ویندوز فرم اپلیکیشن Windows form Application و برنامه نویسی تحت کنسول Console که سعی می کنم بصورت پا یا پای هر دو را به شما آموزش دهم.
عبارت “Hello World” معروف ترین خروجی در برنامه هایی است که شما در ابتدای مسیر می نویسید.
در اولین برنامه که با هم می نویسیم عبارت “hello World” را بر روی محیط CMD چاپ می کنیم ، ولی برای این کار باید با مفاهیم پایه آشنا شوید ، پس به دقت به مفاهیم و نکات زیر توجه کنید.


تعریف IDE :
محیط ویژوال استدیو یک IDE است و برای نوشتن برنامه صحیح و بالا بردن سطح سرعت شما کمکتان می کند. هر محیطی که شما بتوانید در آن کد بزنید و خروجی را مشاهده کنید یک IDE محسوب می شود.
نکات مهم:
1-    C# به حروف بزرگ و کوچک حساس است و بین متغیرهای AB, Ab, aB تفاوت قائل است
2-    تمامی دستورات و عملیات ها بجز بلاک های شرطی باید با ; (سمی کالم) به پایان برسد.
3-    دقت به نوع و گنجایش هر نوع متغیر بسیار مهم است.


انواع متغیر:
در C# باید برای هر داده ای متغیر تعریف کرد و وظیفه این متغیر ها ذخیره کردن داده ها و استفاده از آن ها در برنامه می باشد ، وجود تعداد زیادی متغیر دلایل منطقی دارد.
بدلیل اینکه متغیرها ، هر کدام میزانی از حافظه شما را اشغال می کنند ، اگر برای متغیر هایی که مقدار زیادی از حافظه را نیاز ندارد ، میزان زیادی حافظه در نظر بگیرید ، حافظه ی سیستم شما بلا استفاده مصرف می شود.
انواع متغیر ها به شرح زیر می باشند:


2 Method یا تابع در C

 


نحوه تعریف متغیر در C# به روش زیر می باشد.

 

?

1

2

Type Name ;

int A;

 

نمونه ای از تعریف یک متغیر در ویژوال استدیو:


3 Method یا تابع در C


در تصویر فوق من دو متغیر با مقدار اولیه یکی از نوع int و دیگری از نوع  string یا رشته ای تعریف کردم.
نکاتی در مور مغیر ها :
1-    در صورتی که نیاز به تعریف چند متغیر از یک نوع دارید میتوانید از روش زیر استفاده کنید.


String A,B,C,D,E;
 

 


در عبارت فوق من پنج متغیر از نوع string با نام های A،B،C،D و E  تعریف کردم.
2-    متغیر bool اگر مقدار اولیه نداشته باشد برابر با  false در نظر گرفته می شود.
3-    متغیر هایی که مقدار عددی می پذیرند در صورتی که مقدار دهی نشوند برابر با 0 در نظر گرفته می شوند.
4-    متغیر های date و  timeدر صورتی که مقدار نگرفته باشند برابر با 1.1.0001  و ساعت 12 شب در نظر گرفته می شوند.
5-    متغیر object اگر مقدار اولیه نگیرد برابر با مقدار null به معنی پوچ است.
با توجه به نکات بالا برای نوشتن اولین برنامه در محیط ویژوال استدیو 2013 آماده اید.
برای این کار ابتدا باید یک پروژه C# بر مبنای کنسول ایجاد کنید ، پس طبق روش زیر عمل کنید.

 


FILE>New>Project…

 

4 Method یا تابع در C


یا از دکمه ترکیبی Ctrl+Shift+N استفاده کنید.
سپس از زیر مجموعه  Visual C# گزینه Console Application را انتخاب می کنیم.
و بعد از نام گذاری روی OK کلیک کرده تا پروژه ساخته شود.


5 Method یا تابع در C

 


بعد از ساخت پروژه مراحل نوشتن اولین برنامه برای چاپ “Hello World” در خروجی به شرح زیر می باشد.
تعریف متغیری از نوع رشته ای (string) و دادن مقدار به آن.


string A= "Hello World";
 

 


استفاده از دستورات چاپ برای نمایش نتیجه در محیط  Command promptیا همان CMD


Console.WriteLine("{0}",A);
 

 


برای ایستادن صفحه CMD و رویت نتیجه بصورت موقت از کد زیر استفاده می کنیم که مربوط به گرفتن مقدار متغیر از کاربر می باشد.

 

{code brush:php}
int B;
B = int.Parse(Console.ReadLine());
{/code}

 


6 Method یا تابع در C


برای دیدن خروجی فقط کافیست کلید F5 کیبورد را فشار دهید تا برنامه کامپایل شود و خروجی چاپ شود.


7 Method یا تابع در C

 


کد های استفاده شده در این برنامه:


{code brush:php}
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;
namespace MiASA_Console
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
         //تعریف متغیر
            string A= "Hello World";
            //نوشتن دستور چاپ در خروجی
            Console.WriteLine("{0}",A);           
            //برای نگه داشتن صفحه CMD و مشاهده
            int B;
            B = int.Parse(Console.ReadLine());
        }
    }
}
{/code}

 

 

تفصیر کد ها ی بالا:
با تعریف متغیر بالاآشنا شدید و برای چاپ از عبارت Console.WriteLine استفاده می شود.
برای چاپ متغیری در خروجی کافیست با استفاده از دستور زیر تقدم و تاخر چاپ در خروجی را نمایش دهیم ، در آیده با امکانات بیشتری در مورد چاپ آشنا می شوید.

{code brush:php}
“{0}”,A
{/code}

 


درعبارت فوق بجای عملگر {0} محتوای متغیر A چاپ می شود.بطور مثال اگر سه متغیر A ،B  و C داشته باشیم و بخواهیم به تریب ابتدا C سپس A و در نهایت B چاپ شود.از دستور زیر استفاده می کنیم.

{code brush:php}
“{0}{1}{2}”, C, A ,B;
{/code}

 


قسمت سوم را در آینده بررسی خواهم کرد.
تا اینجا ما اولین  برنامه تحت کنسول خود را  با C# نوشتیم در قسمت بعد همین برنامه را در Windows form Application و در محیطی گرافیکی خواهیم نوشت.


نوشته شده در : شنبه 13 آذر 1395  توسط : وحید احمدی.    نظرات() .

Unknown
یکشنبه 4 تیر 1396 06:14 ب.ظ
Just what I was searching for, thank you for putting up.
http://craigchwkbxmair.snack.ws/
پنجشنبه 18 خرداد 1396 09:41 ب.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied
on the video to make your point. You definitely know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving us something informative to read?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر